Veel mensen onderschatten de taken en verantwoordelijkheden waar iemand in een leidinggevende functie over beschikt. Voor heel wat van deze leidinggevenden geldt overigens in de praktijk ook dat ze als het ware in de functie zijn “gerold”. Misschien hebben ze wel promotie gemaakt of hebben ze de functie aangereikt gekregen van bijvoorbeeld een familielid die de onderneming heeft opgericht. Ongeacht op welke manier je als leidinggevende aan de slag bent gegaan, de kans is in de praktijk bijzonder groot dat je op een bepaald ogenblik wel een beetje extra coaching zal kunnen gebruiken. Heb jij het gevoel dat dit ook voor jou geldt? Lees dan vooral snel verder en ontdek wat coaching ook voor jou kan betekenen.

Wie kan behoeften hebben aan coaching?

Er wordt niet zelden gezegd dat het altijd dezelfde doelgroepen zijn die behoeften hebben aan een bepaalde vorm van coaching. Is dat echter wel correct? Absoluut zeker niet. In de praktijk is het mogelijk dat elke professional op een bepaald ogenblik de behoeften aan coaching zal voelen. Verschillende zaken kunnen hiervan aan de basis liggen. Vaak is bijvoorbeeld de vereiste vakkennis dan wel aanwezig, maar slaagt de professional er helaas niet in om deze te verzilveren en zo optimaal mogelijk in de praktijk toe te passen. Coaching kan ervoor zorgen dat er daar op een zeer efficiënte manier verandering in wordt gebracht. De manier waarop dat precies gebeurt is natuurlijk afhankelijk van de training die je beslist om te volgen.

Coaching als belangrijk onderdeel van je professionele evolutie

Laat ons er nu toch maar even voor kiezen om één bepaalde doelgroep in de kijker te plaatsen. Het gaat hierbij dan precies om de doelgroep van de leidinggevenden. Voor deze professionals geldt dat ze geen rekening moeten houden met één, maar wel met verschillende hoofdtaken. Deze verschillende hoofdtaken zijn (onder andere) de volgende:

 

  1. Men moet de eigen functie met de nodige vakkennis uitvoeren;
  2. Men dient ervoor te zorgen dat mensen optimaal kunnen samenwerken;
  3. Men is vaak het aanspreekpunt bij problemen of gemaakte fouten;

 

Als leidinggevende is het belangrijk dat je sterk in je schoenen staat. Enkel en alleen beschikken over een goede en uitgebreide vakkennis is dan ook beslist niet voldoende. Daarnaast is het namelijk zo dat je ook sociaal moet zijn, want je vormt één van de belangrijkste aanspreekpunten binnen de onderneming voor het personeel. Daarnaast spreekt het voor zich dat ook zaken zoals autoriteit en gezag van onschatbare waarde kunnen zijn.

 

Voor coaching kun je terecht bij BewegingVeroorzakers!

Realiseer een optimale productiviteit met coaching

Het rendement dat een bedrijf weet te realiseren is in de praktijk zo goed als direct afhankelijk van de productiviteit waarvan sprake is. Productiviteit lijkt op het eerste zicht misschien iets te zijn dat vanzelf komt, maar niets is minder waar. Om zo productief mogelijk te werk te kunnen gaan is het dan ook van groot belang om ervoor te zorgen dat niet alleen de verschillende professionals, maar ook de verschillende afdelingen optimaal op elkaar zijn afgestemd. Enkel en alleen op die manier zal je er dan ook in slagen om de impact van jouw job zo optimaal mogelijk te laten doorwegen op het bedrijf waarvoor je actief bent. Wil jij dus met andere woorden ook een (extra) professionele evolutie doormaken? Dan kan ervoor kiezen om een coaching te gaan volgen zeker en vast het overwegen waard zijn.